라틴어-한국어 사전 검색

āībās

고전 발음: [] 교회 발음: []

형태정보

  • (āiō의 과거 능동태 직설법 2인칭 단수형 ) (너는) 말하고 있었다

    형태분석:

āiō

3변화 동사; 자동번역 불규칙 상위500위 고전 발음: [] 교회 발음: []

기본형: āiō, āiere

어원: for ag-io, AG-

  1. 말하다, 이야기하다, 확언하다, 말씀하다, 주장하다, 인정하다, 단언하다
  1. I say, I assert, I say yes, I say no, I affirm, I assent

활용 정보

3변화

직설법 능동태

1인칭2인칭3인칭
현재단수 āiō, aiiō

(나는) 말한다

āiis, ais

(너는) 말한다

āiit, ait

(그는) 말한다

복수 āiunt, aiiunt

(그들은) 말한다

과거단수 āiēbam, āībam

(나는) 말하고 있었다

āiēbās, āībās

(너는) 말하고 있었다

āiēbat, āībat

(그는) 말하고 있었다

복수 āiēbāmus, āībāmus

(우리는) 말하고 있었다

āiēbātis, āībātis

(너희는) 말하고 있었다

āiēbant, āībant

(그들은) 말하고 있었다

완료단수 aistī

(너는) 말했다

ait

(그는) 말했다

직설법 수동태

1인칭2인칭3인칭
현재단수 āior

(나는) 말해진다

āieris, āiere

(너는) 말해진다

āiitur

(그는) 말해진다

복수 āiimur

(우리는) 말해진다

āiiminī

(너희는) 말해진다

āiuntur

(그들은) 말해진다

과거단수 āiēbar

(나는) 말해지고 있었다

āiēbāris, āiēbāre

(너는) 말해지고 있었다

āiēbātur

(그는) 말해지고 있었다

복수 āiēbāmur

(우리는) 말해지고 있었다

āiēbāminī

(너희는) 말해지고 있었다

āiēbantur

(그들은) 말해지고 있었다

미래단수 āiar

(나는) 말해지겠다

āiēris, āiēre

(너는) 말해지겠다

āiētur

(그는) 말해지겠다

복수 āiēmur

(우리는) 말해지겠다

āiēminī

(너희는) 말해지겠다

āientur

(그들은) 말해지겠다

접속법 능동태

1인칭2인칭3인칭
현재단수 āiās

(너는) 말하자

āiat

(그는) 말하자

접속법 수동태

1인칭2인칭3인칭
현재단수 āiar

(나는) 말해지자

āiāris, āiāre

(너는) 말해지자

āiātur

(그는) 말해지자

복수 āiāmur

(우리는) 말해지자

āiāminī

(너희는) 말해지자

āiantur

(그들은) 말해지자

과거단수 āierer

(나는) 말해지고 있었다

āierēris, āierēre

(너는) 말해지고 있었다

āierētur

(그는) 말해지고 있었다

복수 āierēmur

(우리는) 말해지고 있었다

āierēminī

(너희는) 말해지고 있었다

āierentur

(그들은) 말해지고 있었다

명령법 능동태

1인칭2인칭3인칭
현재단수

(너는) 말해라

명령법 수동태

1인칭2인칭3인칭
현재단수 āiere

(너는) 말해져라

복수 āiiminī

(너희는) 말해져라

미래단수 āiitor

(네가) 말해지게 해라

āiitor

(그가) 말해지게 해라

복수 āiuntor

(그들이) 말해지게 해라

부정사

현재완료미래
능동태 āiere

말함

수동태 āiī

말해짐

분사

현재완료미래
능동태 āiēns

말하는

수동태 āiendus

말해질

예문

  • Immo quas dependi inquito [qua sponsione pronuper tu exactus es] pro illo adulescente, quem tu esse aibas divitem. (T. Maccius Plautus, Trinummus, act 2, scene 4 4:42)

    (티투스 마키우스 플라우투스, , , 4:42)

  • Nion tu eum rus hinc modo Produxe aibas? (P. Terentius Afer, Adelphi, act 4, scene 2 2:77)

    (푸블리우스 테렌티우스 아페르, 아델포이, , 2:77)

  • Hic patrem adstare aibas? (P. Terentius Afer, Heautontimorumenos, act 5, scene 2 2:15)

    (푸블리우스 테렌티우스 아페르, 고행자, , 2:15)

  • me unice unum ex omnibus te atque illam amare aibas mihi; (T. Maccius Plautus, Asinaria, act 1, scene 3 3:71)

    (티투스 마키우스 플라우투스, , , 3:71)

  • Certe modo huius, quae locuta est, quaerere aibas filiam. (T. Maccius Plautus, Cistellaria, act 2, scene 3 3:117)

    (티투스 마키우스 플라우투스, , , 3:117)

유의어 사전

1. Dicere denotes to say, as conveying information, in reference to the hearer, in opp. to tacere, like the neutral word loqui. Cic. Rull. ii. 1. Ver. ii. 1, 71, 86. Plin. Ep. iv. 20. vii. 6, like λέγειν; but aio expresses an affirmation, with reference to the speaker, in opp. to nego. Cic. Off. iii. 23. Plaut. Rud. ii. 4, 14. Terent. Eun. ii. 2, 21, like φάναι. 2. Ait is in construction with an indirect form of speech, and therefore generally governs an infinitive; whereas inquit is in construction with a direct form of speech, and therefore admits an indicative, imperative, or conjunctive. 3. Aio denotes the simple affirmation of a proposition by merely expressing it, whereas asseverare, affirmare, contendere, denote an emphatic affirmation; asseverare is to affirm in earnest, in opp. to a jocular, or even light affirmation, jocari. Cic. Brut. 85; affirmare, to affirm as certain, in opp. to doubts and rumors, dubitare, Divin. ii. 3, 8; contendere, to affirm against contradiction, and to maintain one’s opinion, in opp. to yielding it up, or renouncing it. 4. Dicere (δεῖξαι) denotes to say, without any accessory notion, whereas loqui (λακεῖν), as a transitive verb, with the contemptuous accessory notion that that which is said is mere idle talk. Cic. Att. xiv. 4. Horribile est quæ loquantur, quæ minitentur. 5. Loqui denotes speaking in general; fabulari, a good-humored, or, at least, pleasant mode of speaking, to pass away the time, in which no heed is taken of the substance and import of what is said, like λαλεῖν; lastly, dicere, as a neuter verb, denotes a speech prepared according to the rules of art, a studied speech, particularly from the rostrum, like λέγειν. Liv. xlv. 39. Tu, centurio, miles, quid de imperatore Paulo senatus decreverit potius quam quid Sergio Galba fabuletur audi, et hoc dicere me potius quam illum audi; ille nihil præterquam loqui, et id ipsum maledice et maligne didicit. Cic. Brut. 58. Scipio sane mihi bene et loqui videtur et dicere. Orat. iii. 10. Neque enim conamur docere eum dicere qui loqui nesciat. Orat. 32. Muren. 34, 71. Suet. Cl. 4. Qui tam ἀσαφῶς loquatur, qui possit quum declamat σαφῶς dicere quæ dicenda sunt non video. 6. Fari (φάναι) denotes speaking, as the mechanical use of the organs of speech to articulate sounds and words, nearly in opp. to infantem esse; whereas loqui (λακεῖν), as the means of giving utterance to one’s thoughts, in opp. to tacere. And as fari may be sometimes limited to the utterance of single words, it easily combines with the image of an unusual, imposing, oracular brevity, as in the decrees of fate, fati; whereas loqui, as a usual mode of speaking, is applicable to excess in speaking, loquacitas. (iv. 1.)

출처: Döderlein's Hand-book of Latin Synonymes by Ludwig von Doederlein

유의어

  1. 말하다

    • autumō (부르다, 확언하다, 주장하다)

관련어

시기별 사용빈도

전체 데이터 내 출현빈도: 약 0.0936%

SEARCH

MENU NAVIGATION