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기본형: aequus, aequa, aequum
남성 | 여성 | 중성 | ||||
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단수 | 복수 | 단수 | 복수 | 단수 | 복수 | |
주격 | aequus 같은 (이)가 | aequī 같은 (이)들이 | aequa 같은 (이)가 | aequae 같은 (이)들이 | aequum 같은 (것)가 | aequa 같은 (것)들이 |
속격 | aequī 같은 (이)의 | aequōrum 같은 (이)들의 | aequae 같은 (이)의 | aequārum 같은 (이)들의 | aequī 같은 (것)의 | aequōrum 같은 (것)들의 |
여격 | aequō 같은 (이)에게 | aequīs 같은 (이)들에게 | aequae 같은 (이)에게 | aequīs 같은 (이)들에게 | aequō 같은 (것)에게 | aequīs 같은 (것)들에게 |
대격 | aequum 같은 (이)를 | aequōs 같은 (이)들을 | aequam 같은 (이)를 | aequās 같은 (이)들을 | aequum 같은 (것)를 | aequa 같은 (것)들을 |
탈격 | aequō 같은 (이)로 | aequīs 같은 (이)들로 | aequā 같은 (이)로 | aequīs 같은 (이)들로 | aequō 같은 (것)로 | aequīs 같은 (것)들로 |
호격 | aeque 같은 (이)야 | aequī 같은 (이)들아 | aequa 같은 (이)야 | aequae 같은 (이)들아 | aequum 같은 (것)야 | aequa 같은 (것)들아 |
원급 | 비교급 | 최상급 | |
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형용사 | aequus 같은 (이)가 | aequior 더 같은 (이)가 | aequissimus 가장 같은 (이)가 |
부사 | aequē 같게 | aequius 더 같게 | aequissimē 가장 같게 |
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Longitudo sagi unius habebit triginta cubitos et latitudo quattuor; aequa erit mensura sagorum omnium. (Biblia Sacra Vulgata, Liber Exodus, 26 26:8)
각 폭의 길이는 서른 암마, 각 폭의 너비는 네 암마로 하되, 열한 폭의 치수를 모두 같게 하여라. (불가타 성경, 탈출기, 26장 26:8)
et omne sacrificium similae sive oleo conspersum sive aridum fuerit, cunctis filiis Aaron aequa mensura per singulos dividetur. (Biblia Sacra Vulgata, Liber Leviticus, 7 7:10)
다른 모든 곡식 제물은, 기름을 섞은 것이든 섞지 않은 것이든 아론의 모든 아들에게 똑같이 돌아간다.’ (불가타 성경, 레위기, 7장 7:10)
Statera iusta, aequa pondera, iustum ephi aequumque hin sint vobis. Ego Dominus Deus vester, qui eduxi vos de terra Aegypti. (Biblia Sacra Vulgata, Liber Leviticus, 19 19:36)
너희는 바른 저울과 바른 추, 바른 에파와 바른 힌을 써야 한다. 나는 너희를 이집트 땅에서 이끌어 낸 주 너희 하느님이다. (불가타 성경, 레위기, 19장 19:36)
Aequum iudicium sit inter vos, sive peregrinus sive civis peccaverit; quia ego sum Dominus Deus vester ". (Biblia Sacra Vulgata, Liber Leviticus, 24 24:22)
이방인이든 본토인이든 너희에게는 법이 하나일 뿐이다. 나는 주 너희 하느님이다.’” (불가타 성경, 레위기, 24장 24:22)
Quod petis, hic est,est Vlubris, animus si te non deficit aequus. (EPISTVLARVM LIBER PRIMVS, XI 11:17)
(호라티우스의 첫번째 편지, 11 11:17)
1. Æquum (from εἴκελος) is that of which its own component parts are alike, in opp. to varius, Cic. Verr. v. 49; par (from πείρω) is that which is like to some other person or thing, and stands in the same rank (on the same level) with it or him, in opp. to superior and inferior. Cic. Brut. 59, 215. Orat. ii. 52, 209. 39, 166. In æquo marte the battle between two parties is considered as a whole; in pari marte the fortune of one party is set against that of the other, and declared to be equal to it. 2. Par denotes similarity with respect to greatness, power, and value, or equality and proportion with regard to number, like ἴσος; æqualis refers to interior qualities, like ὅμοιος. The par is considered as in a state of activity, or, at least, as determined and prepared to measure himself with his match in contest; the æqualis, in a state of rest, and claiming merely comparison and equality as to rank. The paria are placed in opposition to each other, as rivals in the contest for pre-eminence; the æqualia are considered in a friendly relation to each other, in consequence of their common qualities and sympathies. Hence pariter means, in the same degree, ἴσα; æqualiter, in the same manner, ὁμοίωσ, ὁμῶς. Vell. Pat. ii. 124. 3. Par denotes quite like, parilis, nearly like, as a middle step between par and similis. 4. Par expresses equal to another, and hence may relate to only one side; compar, mutually equal, like finitimi and confines, ἐγγύς and σύνεγγυς. 5. Impar denotes inequality as to quantity, either arithmetical inequality with regard to number [= odd], or a relative inferiority as to strength; dispar refers to quality, without distinguishing on which side of the comparison the advantage lies. (iv. 77.)
1. Æquum (from εἴκελος) denotes that which is flat, a horizontal flatness, in opposition to that which rises or sinks, to superior, inferior, and acclivis. Cic. Fam. iii. 8. Orat. iii. 6. Tac. Agr. 35. Hist. iv. 23; planum (from πλάξ) denotes ‘evenness,’ in opp. to unevenness, to montosus, saxosus. Cic. Part. 10. Quintil. v. 10, 37. 21. Hence, figuratively, æquum denotes ‘justice,’ as injustice may be considered as beginning when one part is raised above another; in the same way planum denotes clearness and distinctness, where nothing rises to interrupt the view. 2. Æquor and planities denote a flat surface with regard to its form; campus, with regard to its position, as low-lands in opp. to high-lands. (iv. 71.)
출처: Döderlein's Hand-book of Latin Synonymes by Ludwig von Doederlein
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