고전 발음: []교회 발음: []
형태정보
기본형: excors, excordis
남/여성 | 중성 | |||
---|---|---|---|---|
단수 | 복수 | 단수 | 복수 | |
주격 | excors 멍청한 (이)가 | excordēs 멍청한 (이)들이 | excors 멍청한 (것)가 | excordia 멍청한 (것)들이 |
속격 | excordis 멍청한 (이)의 | excordium 멍청한 (이)들의 | excordis 멍청한 (것)의 | excordium 멍청한 (것)들의 |
여격 | excordī 멍청한 (이)에게 | excordibus 멍청한 (이)들에게 | excordī 멍청한 (것)에게 | excordibus 멍청한 (것)들에게 |
대격 | excordem 멍청한 (이)를 | excordēs 멍청한 (이)들을 | excors 멍청한 (것)를 | excordia 멍청한 (것)들을 |
탈격 | excordī 멍청한 (이)로 | excordibus 멍청한 (이)들로 | excordī 멍청한 (것)로 | excordibus 멍청한 (것)들로 |
호격 | excors 멍청한 (이)야 | excordēs 멍청한 (이)들아 | excors 멍청한 (것)야 | excordia 멍청한 (것)들아 |
원급 | 비교급 | 최상급 | |
---|---|---|---|
형용사 | excors 멍청한 (이)가 | excordior 더 멍청한 (이)가 | excordissimus 가장 멍청한 (이)가 |
부사 | excorditer 멍청하게 | excordius 더 멍청하게 | excordissimē 가장 멍청하게 |
제시된 형태 중 음영이 칠해진 것은 실제 코퍼스에서는 확인되지 않았고, 규칙에 의해 자동 생성된 것입니다.
An quod aspexit vestitu purpureo excordem Caesarem, ipse corde privatus est? (M. Tullius Cicero, De Divinatione (ed. C. F. W. Müller), De Divinatione (ed. William Armistead Falconer), Liber Secundus 53:4)
(마르쿠스 툴리우스 키케로, , , 53:4)
an quod aspexit vestitu purpureo excordem Caesarem, ipse corde privatus est? (M. Tullius Cicero, De Divinatione (ed. C. F. W. Müller), M. TULLII CICERONIS DE DIVINATIONE LIBER SECUNDUS. 53:4)
(마르쿠스 툴리우스 키케로, , 53:4)
nunc demum scio me fuisse excordem, caecum, incogitabilem. (T. Maccius Plautus, Miles Gloriosus, act 2, scene 6 6:82)
(티투스 마키우스 플라우투스, , , 6:82)
Quam aspera est nimium sapientia indoctis hominibus, et non permanebit in illa excors. (Biblia Sacra Vulgata, Liber Ecclesiasticus, 6 6:21)
이런 자에게 지혜는 무거운 들돌 같아서 이내 떨어뜨리지 않을 수 없다. (불가타 성경, 집회서, 6장 6:21)
stolidos autem vocari non tam stultos et excordes quam taetros et molestos et inlepidos, quos Graeci μχθηρου`σ και` φορτικούσ dicerent. (Aulus Gellius, Attic Nights, Liber Octavus Decimus, IV 11:2)
(아울루스 겔리우스, 아테네의 밤, , 11:2)
1. Amentia shows itself negatively and passively; dementia, positively and energetically. The amens is without reason, and either acts not at all, or acts without reason, like the idiot, ἄφρων; the demens, while he fancies that he is doing right, acts in direct opposition to reason, like the madman, παράφρων. Hence, amens metu, terrore; demens scelere, discordia, etc. 2. Insanus has a privative; vesanus, a depravative meaning. The insanus in his passion oversteps the measure and bounds of right, and gives one the impression of a guilty person; the vesanus, in his delusion, wanders from the right path, follows a false object, and gives one the impression of an unfortunate person. 3. Excors means of weak understanding in general, without the ability of reflecting and examining, in opp. to cordatus; vecors means, of a perverted understanding, without the ability of reflecting calmly, from the mind being taken up with one fixed idea. 4. Furor (fervere) denotes mental irritation, ecstasy, as raging, μανικός; delirium (ληρεῖν), a physical and childish remission of the mental faculties; rabies (ῥαβάσσειν, ἄραβος), a half-moral condition of a passionate insanity, as frantic, λύσσα. The furibundus forgets the bounds of sense, the delirus babbles nonsense, the rabidus will bite and injure when he can. 5. Cerritus and lymphatus betoken frenzy, as a demoniacal state, as possessed, cerritus or ceritus, by Ceres, lymphatus, by the nymphs; they may also be considered as derived from κόρυζα, mucus narium, and from λέμφος, mucus, as symbols of stupidity. (v. 89.)
출처: Döderlein's Hand-book of Latin Synonymes by Ludwig von Doederlein
전체 데이터 내 출현빈도: 약 0.0003%
고전 발음: []교회 발음: []
장음표시 사용