고전 발음: []교회 발음: []
형태정보
기본형: vēsānus, vēsāna, vēsānum
남성 | 여성 | 중성 | ||||
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단수 | 복수 | 단수 | 복수 | 단수 | 복수 | |
주격 | vēsānus 제정신이 아닌 (이)가 | vēsānī 제정신이 아닌 (이)들이 | vēsāna 제정신이 아닌 (이)가 | vēsānae 제정신이 아닌 (이)들이 | vēsānum 제정신이 아닌 (것)가 | vēsāna 제정신이 아닌 (것)들이 |
속격 | vēsānī 제정신이 아닌 (이)의 | vēsānōrum 제정신이 아닌 (이)들의 | vēsānae 제정신이 아닌 (이)의 | vēsānārum 제정신이 아닌 (이)들의 | vēsānī 제정신이 아닌 (것)의 | vēsānōrum 제정신이 아닌 (것)들의 |
여격 | vēsānō 제정신이 아닌 (이)에게 | vēsānīs 제정신이 아닌 (이)들에게 | vēsānae 제정신이 아닌 (이)에게 | vēsānīs 제정신이 아닌 (이)들에게 | vēsānō 제정신이 아닌 (것)에게 | vēsānīs 제정신이 아닌 (것)들에게 |
대격 | vēsānum 제정신이 아닌 (이)를 | vēsānōs 제정신이 아닌 (이)들을 | vēsānam 제정신이 아닌 (이)를 | vēsānās 제정신이 아닌 (이)들을 | vēsānum 제정신이 아닌 (것)를 | vēsāna 제정신이 아닌 (것)들을 |
탈격 | vēsānō 제정신이 아닌 (이)로 | vēsānīs 제정신이 아닌 (이)들로 | vēsānā 제정신이 아닌 (이)로 | vēsānīs 제정신이 아닌 (이)들로 | vēsānō 제정신이 아닌 (것)로 | vēsānīs 제정신이 아닌 (것)들로 |
호격 | vēsāne 제정신이 아닌 (이)야 | vēsānī 제정신이 아닌 (이)들아 | vēsāna 제정신이 아닌 (이)야 | vēsānae 제정신이 아닌 (이)들아 | vēsānum 제정신이 아닌 (것)야 | vēsāna 제정신이 아닌 (것)들아 |
원급 | 비교급 | 최상급 | |
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형용사 | vēsānus 제정신이 아닌 (이)가 | vēsānior 더 제정신이 아닌 (이)가 | vēsānissimus 가장 제정신이 아닌 (이)가 |
부사 | vēsānē | vēsānius | vēsānissimē |
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"At nos et omnis populus nudatis totis aedibus studiose consequimur, hortati mutuo ferrum vesanis extorquere manibus." (Apuleius, Metamorphoses, book 8 1:92)
(아풀레이우스, 변신, 8권 1:92)
nec cava vesanis ictibus aera sonant, at sic inter nos medio versantur in usu, se tamen inter nos ut latuisse velint. (P. Ovidius Naso, Ars amatoria, Liber II 84:1)
(푸블리우스 오비디우스 나소, , 84:1)
nam te omnes saevomque severumque atque avidis moribus commemorant, spurcificum, immanem, intolerandum, vesanum: (T. Maccius Plautus, Trinummus, act 4, scene 1 1:3)
(티투스 마키우스 플라우투스, , , 1:3)
"Vesane," (Apuleius, Metamorphoses, book 1 16:2)
(아풀레이우스, 변신, 1권 16:2)
"nam vesana factio nobilissimorum iuvenum pacem publicam infestat:" (Apuleius, Metamorphoses, book 2 18:8)
(아풀레이우스, 변신, 2권 18:8)
1. Amentia shows itself negatively and passively; dementia, positively and energetically. The amens is without reason, and either acts not at all, or acts without reason, like the idiot, ἄφρων; the demens, while he fancies that he is doing right, acts in direct opposition to reason, like the madman, παράφρων. Hence, amens metu, terrore; demens scelere, discordia, etc. 2. Insanus has a privative; vesanus, a depravative meaning. The insanus in his passion oversteps the measure and bounds of right, and gives one the impression of a guilty person; the vesanus, in his delusion, wanders from the right path, follows a false object, and gives one the impression of an unfortunate person. 3. Excors means of weak understanding in general, without the ability of reflecting and examining, in opp. to cordatus; vecors means, of a perverted understanding, without the ability of reflecting calmly, from the mind being taken up with one fixed idea. 4. Furor (fervere) denotes mental irritation, ecstasy, as raging, μανικός; delirium (ληρεῖν), a physical and childish remission of the mental faculties; rabies (ῥαβάσσειν, ἄραβος), a half-moral condition of a passionate insanity, as frantic, λύσσα. The furibundus forgets the bounds of sense, the delirus babbles nonsense, the rabidus will bite and injure when he can. 5. Cerritus and lymphatus betoken frenzy, as a demoniacal state, as possessed, cerritus or ceritus, by Ceres, lymphatus, by the nymphs; they may also be considered as derived from κόρυζα, mucus narium, and from λέμφος, mucus, as symbols of stupidity. (v. 89.)
출처: Döderlein's Hand-book of Latin Synonymes by Ludwig von Doederlein
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