고전 발음: []교회 발음: []
형태정보
형태정보
기본형: salsus, salsa, salsum
남성 | 여성 | 중성 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
단수 | 복수 | 단수 | 복수 | 단수 | 복수 | |
주격 | salsus 짠 (이)가 | salsī 짠 (이)들이 | salsa 짠 (이)가 | salsae 짠 (이)들이 | salsum 짠 (것)가 | salsa 짠 (것)들이 |
속격 | salsī 짠 (이)의 | salsōrum 짠 (이)들의 | salsae 짠 (이)의 | salsārum 짠 (이)들의 | salsī 짠 (것)의 | salsōrum 짠 (것)들의 |
여격 | salsō 짠 (이)에게 | salsīs 짠 (이)들에게 | salsae 짠 (이)에게 | salsīs 짠 (이)들에게 | salsō 짠 (것)에게 | salsīs 짠 (것)들에게 |
대격 | salsum 짠 (이)를 | salsōs 짠 (이)들을 | salsam 짠 (이)를 | salsās 짠 (이)들을 | salsum 짠 (것)를 | salsa 짠 (것)들을 |
탈격 | salsō 짠 (이)로 | salsīs 짠 (이)들로 | salsā 짠 (이)로 | salsīs 짠 (이)들로 | salsō 짠 (것)로 | salsīs 짠 (것)들로 |
호격 | salse 짠 (이)야 | salsī 짠 (이)들아 | salsa 짠 (이)야 | salsae 짠 (이)들아 | salsum 짠 (것)야 | salsa 짠 (것)들아 |
원급 | 비교급 | 최상급 | |
---|---|---|---|
형용사 | salsus 짠 (이)가 | salsior 더 짠 (이)가 | salsissimus 가장 짠 (이)가 |
부사 | salsē | salsius | salsissimē |
제시된 형태 중 음영이 칠해진 것은 실제 코퍼스에서는 확인되지 않았고, 규칙에 의해 자동 생성된 것입니다.
Saepe etiam salse, quae fieri non possunt, optantur; (M. Tullius Cicero, De Oratore, LIBER SECUNDUS 287:1)
(마르쿠스 툴리우스 키케로, 웅변가론, 287:1)
occasio vero et in rebus est cuius est tanta vis, ut saepe adiuti ea non indocti modo, sed etiam rustici salse dicant, et in eo cum quis aliquid dixerit prior. (Quintilian, Institutio Oratoria, Liber VI 122:1)
(퀸틸리아누스, 변론 가정 교육, 122:1)
quapropter ne dicet quidem salse, quotiens poterit, et dictum potius aliquando perdet quam minuet auctoritatem. (Quintilian, Institutio Oratoria, Liber VI 139:2)
(퀸틸리아누스, 변론 가정 교육, 139:2)
Pars meridiana incipiet a solitudine Sin, quae est iuxta Edom, et habebit terminos contra orientem mare Salsissimum. (Biblia Sacra Vulgata, Liber Numeri, 34 34:3)
남쪽은 친 광야에서부터 에돔 땅을 따라간다. 그러므로 너희의 남쪽 경계는 ′소금 바다′ 동쪽 끝에서 시작된다. (불가타 성경, 민수기, 34장 34:3)
et tendent usque ad Iordanem, et ad ultimum Salsissimo claudentur mari. Hanc habebitis terram per fines suos in circuitu ". (Biblia Sacra Vulgata, Liber Numeri, 34 34:12)
거기에서 경계선은 다시 요르단으로 내려가, 그 끝이 ′소금 바다′에 이른다. 이것이 사방 경계가 정해진 너희 땅이 될 것이다.’” (불가타 성경, 민수기, 34장 34:12)
Lepos, facetiæ, and festivitas, denote the harmless wit, which, like humor, is only opposed to seriousness, and is the attribute of a benevolent mind; lepos (from λέπω, λεπτός,) the lightest wit, in opp. to dull gravity; festivitas (from σπαθᾶν) the more cheerful sort of wit, in opp. to gloomy seriousness; facetiæ, the jocund wit, in opp. to sober seriousness; whereas sales, dicacitas, and cavillatio, denote the more pungent wit, which is a sign of an acute intellect; sales (ἅλες) the piquant wit, in opp. to what is flat and trivial, which aims at a point, whether others may be pleasantly or painfully affected by it; dicacitas (from δακεῖν) the satirical wit, which is exercised at the cost of others, yet so that the jest is still the principal aim,—the pain inflicted, only an accidental adjunct; cavillatio, the scoffing wit, in which the mortification of others is the principal aim, the jest only a means and unimportant form. Cic. Orat. 30. Demosthenes non tam dicax fuit, quam facetus. Est autem illud acrioris ingenii, hoc majoris artis. (v. 21).
출처: Döderlein's Hand-book of Latin Synonymes by Ludwig von Doederlein
전체 데이터 내 출현빈도: 약 0.0046%
고전 발음: []교회 발음: []
장음표시 사용